Hallituksen bluffi ja veronkierron sietämätön keveys #SSS

 

-”Komissio antoi tammikuussa esityksen, johon sisältyy kuusi toimenpidettä, joilla pyritään estämään yritysten veronalaisen tulon siirtämistä matalan verotuksen maihin. Johtoajatus on varmistaa, että yritykset maksavat veronsa sinne, missä myös arvo syntyy. Esitys pohjautuu OECD-tasolla sovittuun veropohjan rapautumista ja veronkiertoa ehkäisevään pakettiin, mutta menee joiltain osin pidemmälle.

Komissio esittää muun muassa korkojen verovähennysoikeuden rajaamista sekä maastapoistumisveroa yritykselle, joka siirtää varoja tai verotuksellisen kotipaikan matalan verotuksen maahan.

Nämä kaksi toimenpidettä ovat olleet myös esitystä kritisoineen Elinkeinoelämän keskusliiton hampaissa. EK:n veroasiantuntija Virpi Pasanen sanoi perjantaina Kauppalehden haastattelussa, että korkojen verovähennysoikeuden rajaaminen voisi haitata suurinvestointeja.

”Se tarkoittaa ihan suoraan investoinnin lisäkustannusta. Onko Suomella ja EU:lla tässä tilanteessa varaa siihen?”-

Näin puhutaan Suomessa veronkierrosta Valtioneuvoston toimesta aiheesta käytävän keskustelun ollessa kuumimmillaan.

No, minä voin nyt ensin vastata tuohon viimeiseen kysymykseen: kyllä on varaa. Sillä ei tuo lisäkustannus (korkojen verovähennysoikeuden rajaaminen), ei taatusti tänäänkään estä yhtäkään investointia. Tämä ihan siksi, että ihan oikeiden investointien suhteen on olemassa valtavasti muita tekijöitä kuin verotuksen helpottaminen, joilla niitä saataisiin Suomeen.

TEM:in selvityksen mukaan vuonna 2012 Suomella EI ole erityisiä, muista poikkeavia vahvuuksia saati heikkouksia investointien suhteen:

Listalta löytyvät mm. koulutettu työvoima, korkea teknologinen osaaminen, toimiva liiketoimintaympäristö, toimiva yhteiskunta, vieraiden kulttuurien tuntemus, kielitaito, yrityskulttuuri, luonto, riippumattomuus ja ilmainen peruskoulutus.

Ja nämä ovat juuri niitä elementtejä, joita nykyinen hallitus yrittää heikentää, ei vahvistaa.

Heikkouksiamme ovat puolestaan jossakin määrin seuraavat asiat:

Silti esimerkiksi vuonna 2015 tehdyn Suomen Pankin selvityksen mukaan verotaso ei kuitenkaan vaikuttaisi edes olevan kovinkaan merkittävä tekijä investointien saamisessa maahamme:

-”Suomea suhteellisesti enemmän ulkomaista yritystoimintaa ovat vetäneet muutkin pienet markkinat (muut Pohjoismaat, Irlanti, Luxemburg, Viro, jne.), periferiamaat (Irlanti, Uusi-Seelanti, Islanti) ja korkean verotason maat (muut Pohjoismaat). ”-

Silti sitä nyt ollaan Suomessa huolissaan veronkierrosta. Ja siis erityisesti siitä, että veronkiertoa alettaisiin estämään. Veronkierron hankaloittaminen tässä nykyhallituksen narratiivissa on siis paha asia, investointien saamista heikentävä asia. Ja tämä siis sen jälkeen, kun Panamapaperien julkistamisen jälkeen yleisesti maailmalla pohditaan veronkierron suuruutta, haitallisuutta sekä siihen liittyviä toimenpiteitä.

Olisi voinut odottaa, että noiden Panamapaperien julkistamisen jälkeen hallitus olisi ihan oikein toimenpidesuunnitelmin osoittanut pitävänsä veronkiertoa ongelmana ja voinut laatia ihan oikeita toimenpiteitä, joilla veroparatiiseihin sekä veronkiertoon puututaan. Mutta tämä on selvästi liikaa vaadittu. Nyt tuoreessa kehysriihessä ei koko asiaa edes mainittu, vaan hallitus osoitti olevansa vain kiinni vähävaraisten kurkussa kaksin käsin kuin viestiäkseen, että ’taantuma on teidän vikanne ja ahneutenne takia investointeja ei Suomeen tule, mokomat’.

Voi sanoa, että näillä tuoreilla pohdinnoillaan suomalainen poliittinen eliitti vain ja ainoastaan pyrkii kääntämään veronkierron estämisen vahingonteoksi Suomen taloudelle. Ja tämä on aivan uskomatonta bluffaamista.

Nyt oikeasti nähdään, minkälaisella moraalilla Suomen johtavat poliitikot on varustettu. Eivät ole uutiset vielä ehtineet hiljentyä Panamapapereista, kun poliitikoilla on jo tarjota teoria, miten vahingollisia veronkiertojen paljastukset voivat olla niiden paljastusten ’uhreille’.

Alun kirjelmässä mainitaan:

-”Kilpailukykyyn vaikuttaa muun muassa se, miten ja millä aikataululla vastaavaa sääntelyä sovelletaan Euroopan unionin ulkopuolisissa valtioissa”, kirjelmässä todetaan.

Samalla vaaditaan, että direktiiviesityksen taloudelliset vaikutukset on selvitettävä.”-

No, minä voin kertoa ne taloudelliset vaikutukset: ihmiset eivät saisi enää kerätä laittomia rahoja itselleen, eikä valtion tarvitse yrittää ylläpitää vakaata ja rauhallista yhteiskuntaa ilmaiseksi EK:n tarpeisiin.

Urheiluun siirrettynä vastaava tilanne syntyisi silloin, jos suomalainen uhriutuva urheilujohto valittelisi, miten dopingin käytön rajoittaminen on tosi inhottavaa, kun ne muutkin käyttävät (niin kyllä meidänkin täytyy saada käyttää). Erona on toki se, että dopingin käytöstä sentään saa sanktioita, vielä pitkänkin ajan jälkeen, mutta veronkierron suhteen sitä ei edes haluta poliittisessa retoriikassa kieltää, vaan puhutaan neutraalisti ’verosuunnittelusta’.

Tämän bluffin edessä raavainkin mies hiljenee. Bluffia ja veronkierron autuutta:

"Verojen maksaminen on kunnia-asia", sanoo pääministeri Sipilä. Mutta kun ei ole kunniaa, niin silloin veronkierto on tietenkin ihan sallittua ja veronkierron vaikeuttaminen investointeja vähentävä tekijä. ’Älkää tehkö, kuten minä, vaan siten, mitä käsken’, kuulen herra Sipilän viestivän meille tässä kohtaa.

”Mutta jos päättäjä jo tänä päivänä haluaa piilottaa omistustaan, niin hän pystyy sen tekemään”, sanoo Alexander Stubb ja puolustaa hallintarekisteriä.

”Voi helvetti tätä ihmisen ahneutta“, sanoo Timo Soini. Ja sitten johtamansa puolueen edustajat äänestävät veronkierron eliminoimiseen tähtäävässä äänestyksessä näin:

Ja minä sanon nyt suoraan: ”Olette te kyllä melkoisia paskanpuhujia”. Teidät on paljastettu, hyvä hallitus.  

MOT.