Kirje sinulle, rasisti

 

Olen nähnyt, miten jaat rasistista materiaalia. Olen nähnyt, miten vähättelet ihmisten kokemaa rasismia.

Olen nähnyt, miten sinä kutsut vieraita ihmisiä loisiksi, rotiksi, raiskaajiksi ja väität jatkuvasti, miten islam vihaa meitä ja haluaa leikata kaulamme auki. Olen nähnyt, miten sinä taputat näille puheille, komppaat niitä.

Olen nähnyt, miten sanot sen olevan rasismia meitä suomalaisia kohtaan, että ihmiset haluavat pakolaisia kohdeltavan ihmisinä. Olen toistuvasti nähnyt, miten julistat vihaa. Olen toistuvasti lukenut kirjoituksiasi siitä, miten saunan takana on tilaa.

Olen toistuvasti törmännyt väitteisiin, että Suomen etu vaatii ihmisten jakoa vuohiin ja lampaisiin, että meidän kaikkien rahamme ovat juuri sinun rahojasi, joita vieras tulee ja tuhlaa.

Olen lukenut kirjoituksiasi, jossa ihmisen tappaminen omassa maassaan on vain geopoliittinen välttämättömyys ja miten vieraan vaikutuksen eliminointi täällä meillä on kansallisromanttisen metafysiikan oikeuttamaa väkivaltaa.

Olen tyrmistynyt niistä väitteistä, joissa vierasta vaaditaan nöyristelemään, olemaan hiljaa, muuttumaan samaksi kuin juuri idealisoitu sinä. Ja se, joksi pitää muuttua, on sadun tarina suomalaisesta miehestä, joka on virheetön, puhdas, viaton, valkoinen, sinisilmäinen, ihmisen standardi.

Sinä väität olevasi vain väärinymmärretty, tavallinen, valkoinen, tavallinen duunari, joka kokee tulleensa syrjäytetyksi. Sinä väität, miten sinua tulisi vain ymmärtää ja seuraavaksi kerrot, miten se ymmärrys on rajojen sulkemista ja agendasi täydellistä toteuttamista.

Hölynpölyä.

Kun valtaosa teistä on hyvinvoinnin monella tavalla läskistämiä, ette te ole mitään uhattuja saati syrjäytettyjä: teillä on kaikki maailman etuoikeudet. Te voitte jopa väittää, miten kaikkien ihmisten tasavertainen kohtelu, on teidän oikeuksiinne koskemista, sillä teille tasavertaisuus on teidän alentamista. Te pelkäätte tasavertaisuutta, sillä teille tasavertaisuus tarkoittaa kaikkien kohtelua samalla tavalla, samalla tasolla ja teitä pelottaa, että kohta teillä ei ole enää, ketä potkia päähän, sillä se on ollut teidän etuoikeutenne.

Sinun rasismisi oikeutus on valkoisen, kurjistumisen virheanalyysin luoman illuusion ja tarinan antama lupa. Tuossa ajassaan kulahtaneen, taantuneen, valkoisen miehen väärän analyysin tarinassa rasismi syntyy aina kapitalismin seurauksena ja reaktiona rakenteidensa muutoksiin. Tuo väärä analyysi on parittanut kapitalismin ja rasismin ja unohtanut ihmisen. Ja rasisti kiittää, sillä tuolla syntyneellä epäsikiöllä on moraalinen oikeutus solvata, vihata ja perustella kaikki pankkitilin saldolla sekä etuoikeuden menettämisen pelolla. Pitämällä yllä tätä väärää tarinaa, me annamme aina luvan rasismille.

Oikeasti sinun rasismissasi on kyse valkoisesta nationalismista ja mahtivalkoisen miehen etuoikeudesta pitää kiinni omista etuoikeuksistaan ja olla sallimatta niitä muille, vieraille, väärän värisille, väärien tapojen edustajille.

Et sinä yhdistä ihmisiä. Sinä olet ihmisten erottelija, sinun koko maailmasi perustuu erojen tekemiseen ja muurien rakentamiseen. Olet ihminen, joka on kannustaa vihaan, ennakkoluuloihin, eikä väheksy edes väkivaltaa pyrkiessään hamuamaan henkilökohtaista valtaa ja vallan ja voiman tunnetta. Sinä valehtelet, vihjailet, liioittelet, luot yhteyksiä asioiden välille, joita ei ole ja tämä kaikki vain siksi, että ihmisten erottelun narratiivisi tuntuisi oikeutetulta, etkä joutuisi kohtaamaan totuutta ja inhoamaan itseäsi. Minä en voi kuin pohtia, miltä tuo eskapismi voi tuntua päivittäin ylläpidettynä vihan mielenmaisemana.

Olet kauhean surullinen puolestasi. Olen surullinen siitä, että koet sinun tarvitsevan olevan juuri sinä, ihminen, jonka maailma perustuu eroihin ja siihen, mitä et ole, eikä siihen, mitä voisit olla. Ja teet mitä tahansa, huudat kuinka kovaa tahansa, vaikka edelleen joka päivä väheksyt, erottelet ja vihaat, niin edelleen huomenna, ylihuomenna, ensi viikolla, aina, sinä olet edelleen ja ainoastaan vain se, mitä sinä olet: rasisti. Et mitään muuta.

Ja tiedätkö, mikä minä olen? Minä olen ihminen. Kuten on jokainen muslimi, kuten on jokainen tummaihoinen, kuten on jokainen rodullistettu, kuten on jokainen, jolla on ihmisen muoto ja sydän. Minulla on sydän. 

Mihin sinun sydämesi katosi?